Četiri kvalitete ljubavi prema Thich Nhat Hanhu

‘Budina promišljanja o ljubavi su vrlo jasna, znanstvena i primjenjiva. Ljubav, suosjećanje, radost i ravnoteža su prava priroda prosvijetljene osobe. To su četiri aspekta istinske ljubavi unutar nas samih i unutar svega i svakoga.”

Sreća je jedino moguća sa istinskom ljubavi. Istinska ljubav ima moć iscijeliti nas, transformirati situaciju te donijeti dublje značenje našem životu. Budina učenja o ljubavi su vrlo jasna, znanstvena i primjenjiva. Svatko može imati koristi od tih učenja.

Tijekom Budina života, Brahmani su se molili da odu u raju kako bi zauvijek živjeli s Brahmom, univerzalnim Bogom. Jednog dana Brahman je upitao Budu, ‘Što mogu učiniti da budem siguran da ću biti s Brahmom kada umrem?‘, a Buda je odgovorio ‘S obzirom da je Brahma izvor ljubavi, da stigneš do njega, moraš prakticirati četiri Brahmavihare:  ljubav, suosjećanje, radost i ravnotežu. ‘

Vihara je prebivalište ili mjesto. Ljubav je na Sankrstu maitri, a na Pali jeziku metta. Suosjećanje je karuna na oba jezika. Radost je mudita. Bliskost je upeksha na Sankrstu, a upekkha na Paliju. Brahmavihar su četiri elementa istinske ljubavi. Nazivaju se još i ‘nemjerljivima’ jer kada ih prakticirate svakodnevno rast će u vama dok ne obuhvate čitavi svijet. Vi ćete postati sretniji i svi oko vas će biti sretniji.

Buda je poštivao želju ljudi da prakticiraju vlastitu vjeru stoga je odgovorio na pitanje Brahmana ohrabrujuće. Ako uživate u sjedećoj meditaciji, prakticirajte sjedeću meditaciju. Ako uživate u meditaciji šetajući, prakticirajte meditaciju u šetnji. Ali, čuvajte svoje židovske, kršćanske ili muslimanske korijene. To je način da nastavite Budin duh. Ako odrežete svoje korijene, ne možete biti sretni.

‘Ako naučimo kako prakticirati ljubav, suosjećanje, radost i ravnotežu, znat ćemo kako iscjeliti ljutnju, tugu, nesigurnost, jad, mržnju, usamljenost i nezdravo vezivanje… Ljubav, suosjećanje, radost i ravnoteža su prava priroda prosvijetljene osobe. To su četiri aspekta aspekta istinske ljubavi unutar nas samih i unutar svega i svakoga.’

ljubav

Ljubav Maitri/Metta

Prvi aspekt istinske ljubavi je maitri (metta na Paliju), namjera i kapacitet da se ponudi radost i sreća. Kako bi razvili taj kapacitet, moramo prakticirati duboko promatranje i slušanje kako bismo znali što činiti i ne činiti da bismo druge usrećili. Ako ponudite svojoj voljenoj osobi nešto što ona ne treba, to nije maitri. Morate vidjeti njenu pravu situaciju ili je ono što nudite može unesrećiti.

Bez razumijevanja, vaša ljubav nije istinska ljubav. Morate promatrati dublje kako biste uvidjeli potrebe, nadanja i patnje voljene osobe. Svi trebamo ljubav. Ljubav nam pruža radost i blagostanje. Ljubav je prirodna poput zraka. Zrak nas voli, trebamo svježi zrak da bismo bili sretni i zdravi. Stabla nas vole. Trebamo stabla da bismo bili zdravi. Kako bismo bili voljeni, moramo voljeti, što znači da moramo razumijeti. Da bi se naša ljubav nastavila, moramo poduzeti prikladne akcije ili neakcije da zaštitimo zrak, stabla i naše voljene.

‘Maitri’ se može prevesti kao ‘ljubav’ ili ‘ljubaznost puna ljubavi’ (loving kindness). Neki učitelji budizma preferiraju ‘loving kindness’ jer smatraju riječ ‘ljubav’ preopasnom. Ali ja preferiram riječ ‘ljubav’. Riječi ponekad zapnu i mi ih moramo iscijeliti. Koristili smo riječ ljubav kako bismo označili svoje apetite ili želje, poput ‘Ja volim hamburgere’. Moramo koristiti jezik pažljivije. ‘Ljubav’ je prekrasna riječ, moramo joj vratiti njezino pravo značenje. Riječ ‘maitri’ ima svoje korijene u riječi ‘mitra’ što znači prijatelj. U budizmu primarno značenje riječi ljubav je prijateljstvo.

Svi u sebi nosimo sjeme ljubavi. Možemo razviti taj predivan izvor energije njegujući bezuvjetnu ljubav koja ništa ne očekuje zauzvrat.  Kada nekoga duboko razumijemo, iako nam je učinio nešto loše, ne možemo da ga ne volimo. Shakyamuni Buddha (historijski Buda) je rekao da će Buda novoga doba biti ‘Maitreya, Buda ljubavi’.

Suosjećanje Karuna

Drugi aspekt instinske ljubavi je karuna, namjera i intezitet da olakšamo i transformiramo patnju te olakšamo tugu. Kako bismo razvili suosjećanje moramo prakticirati svjesno disanje, duboko slušanje i duboko promatranje. Lotus Sutra opisuje Avalokiteshvara kao bodhisattvu koji prakticira ‘promatranje sa pogledom punim sousjećanja i dubokim slušanjem‘. Suosjećanje sadrži duboku skrb. Znate da druga osoba pati, pa sjednete pored nje. Promatrate je i slušate pažljivo kako biste mogli dotaknuti njezinu bol. Nalazite se u dubokoj komunikaciji što može donijeti olakšanje osobi koja pati.

Jedna riječ puna suosjećanja, akcija ili misao mogu smanjiti patnju druge osobe i donijeti joj radost. Jedna riječ može pružiti utjehu i povjerenje, ukloniti sumnju, pomoći nekome da ne napravi pogrešku, umiriti konflikt ili dovesti do oslobođenja. Jedna akcija može spasiti život osobi ili pomoći joj da iskoristi rijetku priliku. Jedna misao može učiniti isto jer svaka misao vodi do riječi i akcije. Sa suosjećanjem u srcu, svaka misao, riječ i djelo mogu učiniti čudo.

Kada sam bio početnik, nisam mogao razumjeti zašto Buda ima tako divan osmijeh, ako je svijet pun patnje.  Zašto nije uznemiren zbog patnje? Kasnije sam shvatio da Buda ima dovoljno razumijevanja, smirenosti i snage; zato ga patnja toliko ne uznemirava. Sposoban je nasmiještiti se patnji jer zna kako se pobrinuti za nju i transformirati ju. Moramo biti svjesni patnje, ali zadržati svoju jasnoću, smirenost i snagu kako bismo mogli transformirati situaciju. Ne možemo se utopiti u oceanu suza ako je karuna ovdje. Zbog toga je Budin osmijeh moguć.

Četiri kvalitete ljubavi prema Thich Nhat Hanhu

Radost Mudita

Treći element istinske ljubavi je mudita, radost. Istinska ljubav uvijek donosi radost nama i našoj voljenoj osobi. Ako naša ljubav ne donosi radost za nas oboje, onda nije istinska ljubav. Poznavatelji  to objašnjavaju idejom da je sreća povezana s tijelom i umom dok je radost povezana primarno s umom.

Može se objasniti pomoću ove priče. Putnik putuje kroz pustinju i vidi izvor svježe vode te iskusi radost. Kada popije vodu iskusi sreću. Ditthadhamma sukhavihari znači ‘sretno bivanje u sadašnjem trenutku‘. Ne žurimo u budućnost, znamo da je sve prisutno u sadašnjem trenutku.

Mnoge male stvari nam mogu pružiti ogromnu radost, kao npr. činjenica da imamo zdrave oči. Moramo samo otvoriti svoje oči i vidimo plavo nebo, ljubičasto cvijeće, djecu, stabla i mnoge oblike i boje. Prakticiranjem svjesnosti možemo dodirnuti te čudesne i osvježavajuće stvari i tada se naša radost prirodno izražava.

Neki poznavatelji su govorili da mudita znači ‘suosjećajna radost’ ili ‘altruistička radost’, sreća koju osjećamo kada su drugi sretni. Ali to viđenje je previše ograničavajuće. Pravi razliku između sebe i drugih. Dublja definicija mudite je radost ispunjena srećom i zadovoljstvom. Mi se radujemo kada vidimo da su drugi sretni, ali također se radujemo kad se mi nalazimo u blagostanju. Kako možemo osjećati radost za drugu osobu ako je ne osjećamo za sebe? Radost je za sve.

Ravnoteža Upeksha

Četvrti element istinske ljubavi je upeksha što znači ravnoteža, nevezivanje, nediskriminacija, čak jednoumlje i otpuštanje. Upa znači ‘iznad’, a iksha znači ‘gledati’. Uspinjete se na planinu kako biste vidjeli cjelokupnu situaciju, ne ograničavate se na jednu ili drugu stranu. Ako vaša ljubav sadrži vezivanje, diskriminaciju, predrasude ili prijanjanje, onda to nije istinska ljubav.

Ljudi koji ne razumiju budizam, ponekad misle da upeksha znači ravnodušnost, ali prava ravnoteža nije niti hladna niti ravnodušna. Ako imate više od jednog djeteta, onda su i sva druga vaša djeca. Upeksha ne znači da ne volite. Volite na način da sva vaša djeca prime vašu ljubav, bez diskriminacije.

Upeksa ima oznaku samatajñana, ‘mudrost jednakosti’, sposobnost da sve vidimo kao ravnopravne, ne radimo razliku između sebe i drugih. U konfliktu, iako smo duboko zabrinuti, ostajemo nepristrani, sposobni voljeti i razumijeti obje strane. Uklanjamo sve predrasude, diskriminacije i granice između sebe i drugih.

Dok god vidimo sebe kao onog koji voli, a druge kao one koji su voljeni, dok god vrednujemo sebe više nego druge, nemamo pravu ravnotežu. Moramo se staviti na mjesto druge osobe i postati jedno s njom ako ju želimo istinski voljeti i razumijeti. Kada se to dogodi onda ne postoji ‘sebstvo’ i ne postoje ‘drugi’.

Bez upekshe vaša ljubav može postati posesivna. Ljetni povjetarac može biti vrlo osvježavajući, ali ako ga pokušamo smjestiti u limenku, povjetarac će vrlo brzo umrijeti. S našom voljenom osobom je isto. Naša voljena osoba je ista kao oblak, povjetarac, cvijet. Ako je zarobite, ona će umrijeti. Mnogi ljudi to čine. Liše svoju voljenu osobu slobode dok više ne može biti svoja. Žive kako bi sebe zadovoljili i koriste svoju voljenu osobu kako bi ispunila tu zadaću. To nije ljubav, to je uništavanje.

Kažete da ju volite, ali ne razumijete njezine težnje, potrebe, poteškoće, osoba je u zatvoru nazvanom ljubavi. Istinska ljubav vam omogućava da sačuvate svoju slobodu i slobodu svoje voljene osobe. To je upeksha.

Da bi ljubav bila istinska ljubav mora sadržavati suosjećanje, radost i ravnotežu. Da bi suosjećanje bilo istinsko suosjećanje mora sadržavati ljubav, radost i ravnotežu. Istinska radost mora sadržavati ljubav, suosjećanje i ravnotežu. Istinska ravnoteža mora sadržavati ljubav, suosjećanje i radost.

To je cjelina prirode u Četiri nemjerljiva uma. Kada je Buda rekao Brahmanu da prakticira četiri nemjerljiva uma, svima je ponudio svoja vrijedna učenja. Ali, moramo pogledati duboko unutar sebe i prakticirati ih za sebe kako bismo mogli ta četiri aspekta ljubavi unijeti u svoj život i u život svojih voljenih.

Iz knjige Teachings on love, Thich Nhat Hanh

Izvor: upliftconnect.com
Foto: balancedachievement.com